Peníze » Ceny

Ceny

Tvorba cen

Každé zboží a každá služba má svoji hodnotu. V obchodech vidíte cenovku.

Při nákupech zboží nebo služeb je důležité:

  • abyste neplatili zbytečně moc,
  • abyste nekupovali drahé zboží, ale přemýšleli o výhodné ceně za kvalitní zboží nebo služby,
  • aby cena byla co nejlepší.

Firmy mají svůj systém, jak prodávat, aby si klienti zboží kupovali za výhodnou cenu. Lidé mají rádi slevy. Firmy nabízejí své zboží a služby tak, aby klienti věřili, že cena je výhodná. Může to být pravda, ale většinou se firmy snaží, aby cena byla výhodná pro ně. Je důležité o tom vědět.

Obchodníci a ti, kdo poskytují služby, rozhodují o ceně.

Cenu tvoří:

  • materiál
  • práce zaměstnance
  • zisk firmy
  • daň, kterou firma musí zaplatit státu (u všeho zboží je to daň z přidané hodnoty = DPH a spotřební daň například u benzínu, nafty a alkoholu)

Slevy a různé klamavé nabídky

Obvyklé věty a triky prodejců:

  • „Nakupte teď, plaťte později…“, „jen dnes…“, „poslední příležitost…“, „už nikdy…“, „dnes naposled…“ – to všechno už jste určitě slyšeli nebo četli.

Proč to obchodníci dělají?

Obchodníci chtějí, abyste si zboží koupili co nejdříve. Nechtějí, abyste se podívali, kolik stojí stejné zboží u ostatních prodejců. Většinou potom zjistíte, že nabídka není tak výhodná, jak vypadá.

  • Jen pro vás…“, „právě vy…“, „byl jste vybrán…“, „…byla jste vylosována mezi několika šťastnými a teď máte možnost…“ – to už také znáte.

Proč to obchodníci říkají?

Obchodníci mají svůj cíl. Obchodníci hledají klienty a chtějí jejich peníze za své zboží a služby. Obchodníci lákají klienty tak, aby se klient cítil důležitý, a aby měl klient radost. Ale bohužel to není vždy pravda. Jen některé firmy se opravdu zajímají o klienty. Pro většinu firem jsou důležité peníze klienta. V tomto případě klient nesmí přestat přemýšlet. Klienti by si měli nejdříve najít dobré ceny a podmínky.

Pokud vás obchodník hodně přemlouvá, abyste si zboží koupili, poděkujte a odejděte.

V některých obchodech nebo na reklamních letácích vidíte ceny napsané bez daně z přidané hodnoty (DPH). Cena zboží vypadá, že je levná, ale když budete platit, cena bude vyšší, než bylo napsáno v nabídce. Je to přesně o 21 %. U potravin, knih a některých služeb je to o 16 %. Je důležité myslet na to, jestli DPH je už také v celkové ceně.

Někdy se vám může stát, že cena za jeden kus zboží platí, jen pokud si koupíte více kusů najednou, nebo celé balení. Když si koupíte jen jeden kus, budete překvapeni, že platíte více, než je na cenovce napsáno.

Příklad:

V obchodě bude stát 1 balení limonády (6 lahví) 60 Kč. Chcete vědět, kolik stojí 1 láhev limonády. Spočítáte si, že 60 : 6 = 10. Výsledek je, že 1 láhev stojí 10 Kč. Rozhodnete se, že si jednu láhev koupíte, protože 60 Kč za celé balení je pro vás drahé. Vezmete si jednu láhev a jdete k pokladně. Tam zjistíte, že 1 láhev stojí 13 Kč!

Češi mají rádi slevy. Obchody lákají zákazníky na velké slevy zboží. Například 500 Kč za sekačku na trávu. V obchodě zjistíte, že tento typ opravdu levného zboží je vyprodán. Nebo má neobvyklou velikost, barvu apod. Skutečná cena sekačky je mnohem vyšší.

  • Obchodníci nabízejí slevové akce, které jsou omezené termínem nebo časem. Nejčastěji to bývá u restaurací, jídelen nebo rychlého občerstvení. Aby obchodník přilákal zákazníky, vyvěsí velký plakát, kde je uvedena nízká cena za jídlo. Když si chce zákazník jídlo objednat, tak se dozví, že obchod nabízí jídlo za nízkou cenu až odpoledne. Informace na velkém plakátu je napsána úplně dole malým písmem. Pokud zákazník má teď hlad, musí koupit dražší jídlo, protože nebude čekat na slevu až do odpoledne.
  • Slevové kupóny jsou dalším nástrojem, jak nalákat zákazníky ke kupování věcí. Zákazník má radost, že získal nárok na nějakou slevu. Ale slevový kupón zákazník dostane, až když utratí velkou částku peněz za něco jiného. Někdy je to výhodné, ale někdy není.

Příklad: Na webové stránce mají různé slevy na různé zboží. Vidíte, že je to opravdu cenově výhodné. Rozhodnete se něco koupit. Pak začnete pořád kupovat jen za slevy na internetu. Protože existují slevy, zdá se výhodné si něco koupit levně. Ale když začnete často utrácet peníze, například za věci, které vůbec nepotřebujete, tak už to výhodné není. Peněz utratíte více, než kdybyste dobře uvážili koupení jedné důležité věci.

  • Sbírání bodů je založeno na podobném systému. Zákazník nakupuje, utrácí a za utracené peníze sbírá body. Za nasbírané body si pak může koupit zboží se slevou. Bývá to jen určité zboží, často se ho obchodník potřebuje zbavit. Zákazník ho někdy koupí zbytečně, přestože ho nepotřebuje.
  • Výrazně levné zboží většinou nebývá moc kvalitní a zákazník nakonec může litovat, že zboží koupil a zbytečně utratil peníze.
  • Pokud má zákazník zájem koupit si nějakou službu a nemá dostatek peněz v hotovosti, tak se může v obchodě domluvit, že bude peníze splácet.  Podepíše smlouvu na půl roku, že bude platit měsíční splátky. Důležité je, aby si pořádně přečetl každý řádek ve smlouvě. Nejdůležitější informace, které jsou nevýhodné, jsou vždy napsané maličkým písmem na konci dlouhého textu.

Srovnávače cen

Existuje několik internetových stránek, které nabízejí srovnání cen. Pokud máte přístup k internetu, je užitečné se na ně podívat. Známá je stránka www.srovnavac.cz, ale existují i další.

Chcete si koupit nový tablet. Nevíte, kolik tablet stojí. Použijete internetový srovnávač. Zjistíte, že tablet stojí 6 999 Kč v jenom obchodě, ale v jiném obchodě je levnější, stojí 6 654Kč. Ušetříte 345 korun.

DŮLEŽITÉ OTÁZKY:

Opravdu to zboží potřebujete? Je nákup nutný?

Musíte to koupit právě teď a tady? Nemůžete stejnou věc jinde koupit v lepší kvalitě a levněji?

Jsou nabízené výhody skutečnými výhodami?

Příběh:

Na Zdeňka zazvonil sympatický mladý muž. Mladý muž řekl Zdeňkovi, že pro něj má skvělou nabídku výhodné ceny za elektřinu. Muž dále řekl, že Zdeněk ušetří několik tisíc ročně.

Zdeněk si nebyl jistý a chtěl si vzít formulář, aby se poradil.

Ale muž mu řekl, že spěchá na vlak a tento týden už se do města nedostane. Pokud chce Zdeněk ušetřit, je třeba smlouvu podepsat teď!

Zdeněk smlouvu podepsal. Později zjistil, že platil zbytečně. Navíc měl doma smlouvu s dodavatelem elektřiny, kterému do té doby pravidelně platil za elektřinu. Zdeněk zjistil, že nemůže od smlouvy odstoupit bez pokuty. Zdeněk nakonec naopak utratil víc. Ještě musel zaplatit poplatek za změnu dodavatele.

Co bylo špatně?

Zdeněk neměl jednat s lidmi, které neznal.

Zdeněk neměl smlouvu podepisovat bez přečtení, i když mu muž slíbil výhodnou slevu.

Zdeněk neměl podepisovat smlouvu ve spěchu.

Jak to mělo být správně?

Zdeněk měl rozhodně odmítnout jednání s neznámým člověkem. Určitě neměl nic podepisovat bez přečtení a rychle.

Zdeněk měl mít přehled o cenách za zboží a služby.

Zdeněk měl vědět, jakou má smlouvu na odběr elektřiny a jestli si může vybrat jiného dodavatele.

Příklad:

Hanka má smlouvu na mobilní telefon u společnosti č. 1. Smlouvu má na rok. Jiná společnost č. 2, jí nabídla paušál, který byl pro Hanku výhodnější. Hanka se rozhodla hned přestoupit ke společnosti č. 2, protože byla levnější. Ale zapomněla, že má smlouvu u společnosti č. 1 a smlouva je na jeden rok. Hanka přestoupila ke společnosti č. 2, a když chtěla zrušit smlouvu u společnosti č. 1, zjistila, že to nejde. Hanka tedy zbytečně platila celý rok dva paušály najednou.